Am un business de inceput, ce ma sfatuiti?

aprilie 17, 2018

… este întrebarea stas pe care o vedem în toate grupurile de marketing de pe Facebook, sau chiar în statusurile oamenilor, dornici să se bucure puțin de rețeaua de socializare pentru a-și crea notorietate din punct de vedere business.

Răspunsurile tuturor? 

  1. Seci si ultra-seci – „website și SEO” , „fluturași în parcări” , „facebook și instagram ads”, „un afiș la intrare”
  2. fără conținut și plin de clișee de marketing/de vânzări pe care deja lumea le-a „fumat” demult

Subsemnata, partea de creative content pe writing și social media din Crossover Art, încep să am alergie la toate astea. Ori nimeni nu dă în final nici un sfat adevărat, ori lumea e chiar atât de ingenuă încât să creadă că acestea încă se mai pot considera răspunsuri valide.

Pentru o firmă care se ocupă de marketing online, știți ce susținem noi cel mai mult?

  1. Conținut unic (și nu e un clișeu nici ăsta, să fie chiar UNIC, adică nou, venit din tine, ne-mai-făcut de toți ceilalți până azi) care să lase clienții cu gura căscată, sau să le atingă o coardă sensibilă tare (asta înseamnă chiar să îți cunoști clienții cu adevărat, nu doar să vinzi oricui și să faci ad-uri în neștire)
  2. Marketing Offline. Huh?

Da, ne place rău de tot marketingul offline, adus apoi în online. Acea linie ultra-fină între cele două, o împletire gândită, reală, rezistentă. În 2018, există foarte mulți oameni (și am mai scris despre asta) care cred că un business se poate realiza exclusiv online(nu, business-urile create doar de dragul afacerilor nu ne plac și nu le alegem pentru a le reprezenta în online). Nu – business-urile nu se pot realiza exclusiv online – le trebuie partea de offline ca aerul, le trebuie teamwork, le trebuie conținut nou în fiecare săptămână sau lună (în funcție de nișă), le trebuie contactul cu clienții, comunicarea pe grupurile din nișă, participarea la evenimente înrudite cu nișa, intrat în comunități  – iar dacă acestea nu sunt, crearea de comunități.

Da, în România ducem lipsă de viziune. Nu avem nici viziunea de ansamblu, în care să facem o diferență în jurul nostru, în comunitate, dar nici viziunea detaliată, în care orice lucru mic contează și poate da sens multor subînțelesuri prețioase. În România funcționăm pe hei-rup și pe „azi e o zi bună de făcut bani”/”de a sta fără să faci nimic.”  Dar să trecem la oile noastre – Am un business de început, ce mă sfătuiți?

  1. Încheie acum tot dacă nu ai nici o legătură cu business-ul tău. Cu siguranță că nu mulți te vor sfătui asta, pentru că pentru majoritatea contează să iasă bani, indiferent în ce mod. Dacă e așa, poți să închizi această fereastră.
  2.  Încearcă încă de acum să găsești oameni care iubesc domeniul al fel de mult ca tine. Nu există concurență dacă există unicitate – ce faci tu nu va face nimeni niciodată, dacă ești autentic. Mai mulți oameni care sunt pasionați de un domeniu, pot face lucruri mari și valoroase, dacă își unesc forțele.
  3. Intră în grupuri pe Facebook și caută prin opțiunea Follow Hashtags, oameni ca tine pe Instagram. Scrie-le comentarii. Dă-le Follow la pagini sau profile. Spune-le ce îți place. Pune-le întrebări. Fii interesat – și fii pregătit să răspunzi și tu la toate întrebările atunci când ei ți le vor adresa. Ia o atitudine prietenească și familiarizează oamenii cu produsul sau serviciile tale. Ei vor sa simtă că fac parte din familie, nu că tu le vinzi și ei cumpără.
  4. Mergi la workshopuri unde sunt persoane pe care le-ar putea interesa produsul sau serviciul tău. (chiar dacă workshopurile sunt pe alte teme) Pregătește-te cu vouchere și oferă-le gratuit, pentru a le capta atenția. Nu trebuie să faci gaură în buget, dar ia în considerare mici investiții constant.
  5. Trebuie să ai un website bine făcut, simplu de accesat (nu toți știu să navigheze „like a pro” așa cum îți imaginezi tu), construit cu atenție la detaliu, poze personale, fonturi cu sens, SEO pe site (cuvinte cheie la texte și poze) ca să fie Google friendly. Partea cu website-ul este obligatorie (fie că e site de prezentare sau shop online) – încearcă să pui preț pe ea la început, ca să fie brici și apoi să îți iei de o grijă ca să te ocupi de lucrurile de zi cu zi, ca să fii mereu pe val. Nu-ți imagina totuși că dacă ai un website genial, va aduce singur clienți și în rest poți să te odihnești acasă. Pur si simplu 2018 nu îți permite să stai cu mâinile în sân dacă ai un business la început și cauți să te dezvolți.
  6. Site-ul trebuie să aibă secțiune de blog, ca să poți scrie despre noutăți (constant, cel puțin de 4x pe lună), dar și pentru a pune cărămizi în zidul tău numit SEO on site (cuvinte cheie).
  7. Trebuie să exiști în social media, și nu oricum – investește într-un ajutor (coechipier sau firmă cu care rezonezi ca și mentalitate) și creează o pagină/profil/canal de Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Pinterest, YouTube. Despre cât de important e conținutul și ce conținut credem noi că trebuie să ai pe social media, vom scrie în alt articol.
  8. Educă-te. Citește tot ce prinzi despre domeniul tău, despre trenduri, despre întâmplări și lucruri educative din presă sau din cărți, la nivel internațional. Țintește sus, ia modele din afară, și vezi ce poți aduce nou la tine în țară ca să faci (un) bine în jurul tău. Sau măcar să faci bine ce vrei tu să faci.

Fiți autentici și nu vă bazați pe online pentru succes. Produsele și serviciile sunt pentru oameni, nu pentru Google, care funcționează pe algoritmi. Nu vreți să uităm din când în când roboții, nu de alta, dar să nu devenim ca ei?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *